Sabtu, 19 Februari 2011

ALLAH MENCINTAI KITA?MACAM MANA?

Secara fitrahnya.Kalau kita sedang mencintai dan merindui seseorang,kita mempunyai keinginan untuk beritahu kt orang lain.Seolah-olah kita nk satu duni tahu yg kita sedang mencintai atau merindui seseorang itu.Contohnya,kt facebook ke,twtter ke.kita selalu melihat luahan sahabat-sahabat kita yg sedang mencintai seseorang itu.Seperti.'i love u..sayang awk..dan sebagainya....



KALAU ALLAH SEDANG MENCINTAI KITA,MACAM MANA YE?
Dalam satu hadis,Rasullah S.A.W pernah bersabda.
"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini." (Hadis Riwayat Bukhari)




MasyAllah..Lihatlah cinta Allah sungguh luar biasa.JIka Allah sdg mencintai seseorng..Allah yg Maha  Agung itu tidak hanya menyebut,'aku cinta si dia'.
tetapi.Dia memberitahu kepada seluruh makhluk-Nya.Apa kata Allah dlm hadis tersebut.."Wahai jibril,aku mencintai seorang ini maka cintailah dia!'.Maka jibrail pun membuat pengumuman."Wahai penduduk langit,sesungguhnya Allah mencintai orang ini,maka cintai dia.Kemudian orang itu dicintai seluruh makhuk-NYa..Ya Ar-Rahman Ar-Rahim..beruntungnya seseorang itu dicintai Engkau.Pasti hidupnya sentiasa diberkati dan diredhai-Nya.........


Alangkah bahagianya jika semua org akan di dunia dicintai Allah,mesti dunia ini penuh dengan kebahagiaan.Tetapi..cinta siapa yg kita kejar...?




Kita sibuk dengan mencintai seseorng ,kita lalai utk mengingati-Nya.
Kita sibuk nk berjumpa dgn kekasih kita,kita lupa nk bersolat utk berjumpa dgn-Nya sebentar.
kita sering mengucapkan'I Love You' kepadanya,kita lupa nk bertasbih kepada-NYa.
kita sering merindu kekasih kita,tetapi kita lupa utk mengingat pencipta kita. 
tetapi Allah tidak akan melupakan kita walau sesaat pun.................



Jumaat, 11 Februari 2011

SILA DAIL 24434..KALAU TIDAK!!!!!!



Pernah tak korang bayangkan semasa tgh kusyuk berdoa,tiba-tiba muncul pertanyaan macam  ni :
.........."Terima Kasih.Anda telah menghubugi Baitullah.
           SILA-TEKAN 1 untuk MEMINTA
                     TEKAN 2 untuk BERSYUKUR
                     TEKAN 3 untuk MENGELUH
                     TEKAN 4 untuk PERMINTAAN LAIN-LAIN .
Mungkin juga korang akan mendengar ayat-ayat mcm ni."Maaf,ketika ini semua malaikat sedang membantu pelanggan lain.Diharapkan anda sabar menunggu.Panggilan anada akan dilayan sebantar lg!"
Cuba koranag bayangkan semasa sedang bersedih,'frust menonggeng',dan korang ingin mengadu kepada-Nya,korang dapat respon begini
          'Jika anda mahu berbicara...
TEKAN 1 untuk bercakap dengan malaikat MIKAIL
TEKAN 2 untuk bercakap dengan MALAIKAT YANG LAIN 
TEKAN 3 untuk MEMBUAT ADUAN
TEKAN $ untuk MEMBUAR PERTANYAAN TENTANG SYURGA DAN NERAKA.
Atau mungkin juga korang akan mendengar bunyi macam ni....
"MAAF,SISTEM KAMI MENUNJUKKAN ANADA TELAH MEMANGGIL LEBIH SEKALI PADA HARI INI.SILA CUBA LAGI DI LAIN HARI."
Boleh juga korang mendengar kata-kata mcm ni...
"PEJABAT KAMI DITUTUP PADA HUJUNG MINGGU.SILA HUBUNGI LAGI PADA HARI BERIKUTNYA."
Jawapan-jawapan mcm ni mgkin tidak asing dlm kehidupan seharian kita.Namun,adakah ia satu jwpn yg akan anda terima semasa mendail NOMBOR-NOMBOR ALLAH???.KOMPOM LA TAK DE!!!Allah amat mengasihi kita.setiap masa kita boleh 'menelefon-Nya',anytime..anywhere..(bak kata omputih).Apabila kita mendail talian Allah,tiada istilah 'line buzy'mcm operater mxis..celcome dan sbgnya..Allah menerima setiap panggilan dr hamba-hamba-Nya tnpa mnegira waktu dan amat mengetahui siapakah para pemanggil-Nya.
Talian 24434 adalah talain yg paling simple utk korang mendail-Nya.iaitu...
   2-SUBUH
   4-ZUHOR
   4-ASAR
   3-MAGHRIB
   4-ISYAK
Kalau nk sempurna dan lebih dekat dengan-Nya.korang boleh tambh lg nombor-nombor trsebut dgn mndail talian 2 iaitu solat tahajud,duha,dan taubat.Kita juga boleh mndail talian 37 iaitu al-Quran yg memiliki 37 juzuk atau mendail 99(asmaul-husna),iaitu nama-nama Allah.Nak lebih cntik lg bole juga mendail 33 zikir.Subhanallah.Alhamdullilah,dan Allahuakbar.Tp yg penting,talian Allah ini secara telus,tanpa operator,tanpa perantaraan,tanpa topup(cuma ambil wuduk je kalau nk solat).Jumlah talian-NYa juga terlalu byk,tidak akan wujud istilah 'line buzy'.dibuka 24 jam sehari (mcm 7-eleven),dan dibuka 365 hari (mcm KFC)sampai la kita diusung ke tanah perkuburan...Itulah kehebatan pencipta kita,tp..tidakkah korang terpikir?kita selalu sibuk dengan perkara2 lain..topup kredit tu bole...nk  topup pahala x de masa...hm...Sebenarnya inilah talian yg WAJIB kita hubungi.(bknnya awek/pakwe),tetapi ramai yg terlalai dan mngabaikan utk mendail nombor-nombor tersebut,malah lalai dgan talian duniawi meskipun kadang-kala tidak mndapt jwapn,dibls dengan ('MAAF,SILA TAMBAH NILAI UNTUK MEMBUAT TALIAN INI')...................
Akhir kata utk korang sume..TINGGALKANLAH SESUATU KERANA ALLAH,TAPI JANGAN TINGGALKAN ALLAH,KERANA ALLAH TIDAK AKAN MENINGGALKANMU......WASSALAM!

Khamis, 10 Februari 2011

MENGAPA SUKAR UCAPKAN SALAM

Assalamulaikum warahmatullah......ucapan salam yg diajar oleh para malaikat kpd Nabi Adam a.s.Inilh salam kpd baginda serta seluruh zuriatnya.Ucapan ini yg harus mnjadi identiti muslimin dan muslimat sekalian yg bernaung di bawah panji kebesaran Ilahi.

Tapi,kita ni lain skit.acap kali kte dgr org lain yg memberi salam yg berbunyi 'semekom'..smekom..dan lain2 lg..Assalamulaikum bermaksud sejahtera ke atas kamu..tp..apa maksud semekom..smekom..akum..ye?susah sgt ke nk ucapkan salam dengan jelas.Umat islam kita kebanyakkan sekarang tidak lg memberi dan mnjwab salam,tetapi seringkali memulakan ucapan hi..woi..dan lain2 lg.Ini terbukti pengaruh barat sudah menular dalam masyarakat Islam sekarang lalu cuba melenyapkan identiti dan budaya kita.

Rasullah S.A.W sendiri menegah umatnya bertutur kata sebelum seseorg itu memulakan ucapan.Perkara pertama yg disampaiakn oleh baginda ketika berada di Madinah Munawarah adalah,"Wahai manusia,berikanlah salam,berikanlah makan,jalinkanlah silaturahim,dan solatlah pada waktu malam ketika manusia sedang tidur,nescaya kamu akan memasuki syurga dengan selamat sejahtera.(Riwayat,Ahamad,Ibn Majah dan Baihaqi)

Akhirulkalam,marilah kita menjunjung amalan mulia mmberi ucapan mulia ini kpd saudar seagama.Moga ini akan menguatkan ukhwah yg mendorong kita brsatu-padu menentang musuh,syaitan yg dilaknat.Ibnu abbas berkata."sesungguhnya iblis yang terkutuk itu menangis,sewaktu seseorang mukmin itu bersalam dan dia mengeluh;'Aduh,celaka,kedua-dua mukmin itu tidak terpisah keduanya melainkan diampuni dosanya."wallahualam.......

Rabu, 2 Februari 2011

HALAWATUL IMAN....

Assalamulaikum..kaifahalum..wa antum bikhairi???ari ni sy nk kongsi skit bersama-sama sahabat sume..pasal halawatul iman atau bahasa melayunya..KEMANISAN IMAN.Sy pun manusia gak..jd,memang lah seseorng itu kdg-kdg iman mereka akan bertambah,,kadang-kadang pula iman kita akan bertambah..
Apasal kita ni perlukan kemanisan iman??Apa yg bestnya dengan kemanisan iman???Ini kerana,dgn kemanisan iman sesorg itu tidak akan mengenal erti penat lelah/brputus mngerjakan ibadat kpada-Nya.selain tu juga..kita akan sentiasa bertawakal dan redha dengan ujian yg Allah beri kt kita..Dengan kemanisan iman,kita sntiasa bersiap siaga untuk Islam..

Jadi,macam mne kita nk dptkan kemanisan iman ni???nk cari kt tepi jln ke?nk tnggu kamanisan iman ni turun kt dpn mata kita ke???Sabda Rasullah S.A.W "tiga perkara yg barangsiapa trdpt (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya mereka akan mendpt kemanisan iman (iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selainnya, dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah,dan dia bencikan untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkannya ke dalam api neraka".(Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Marilah kita bermujahadah mrnuju krpada kemanisan iman.Mudah-mudahan hati kita sentiasa redha dan tenang demi menegakkan khalimah Allah S.W.T dimuka bumi ini.

Selasa, 1 Februari 2011

DISEBALIK VALENTINE DAY

Sekarang ni da masuk bulan febuari..ha!!kejap je kan???...hm..pe yg korang tau pasal bulan februari...
hmm...apa yg korang tau psl bulan februari ni..de sejarah ke disebalik bulan februari ni..x de kan!!
tp...kalo ditnya kat bdk2 yg hangat bercinta ni..mesti diorang x lupakan satu je tarikh kt dlm bulan februari ni...
tanggal 14 FEBRUARI.....


APA YANG ADA DEKAT TANGGAL 14 FEBRUARI NI???
14 februari ni lebih dikenali sebagai HARI KEKASIH,cakap orang putihnya.VALENTINE DAY.Saban tahun ramai pasangan yang hangat bercinta ni tak boleh lupakan oleh mereka.Kononnya,ia merupakan hari di mana pasangan kekasih meluahkan rasa cintanya kepada kekasihnya.tak kira dengan apa cara sekali pun,asalkan hasrat diorang tercapai.


jika dilihat mereka yang menyambut hari tersebut sedah menjadi trend dalam kehidupan mereka.Termasuklah umat Islam sendiri,kebanyakkan golongan remaja malah golongan yang sudah berkahwain pun ada juga.Hari kekasih memang sinonim dengan beri bunga,coklat dan sebabgainya kt awek masing-masing.Kononya ingin menunjukkan tulusnya cinta mereka..cewah!!!!.Lebih teruk lagi,ada juga anak gadis yang menyambutnya dengan memberi kesuciaan diorang kat balaknya tanda cinta mereka!masuk ke lembah penzinaan..nauzubillah!!!Ramai yang umat islam kini sudah terpengaruh dengan budaya barat,,dari segi cara hidup,menteliti,dan sebagainya.Jadi tak hairan la kalau umat islam menyambut juga hari kekasih ini.Jadi tidak hairan la gejala bunag bayi semakin menjadi-jadi ke atas umat akhir zamn ini.


Hari kekasih tak ada kt dalam sejarah islam pun..Malah islam juga menyeru umatnya sentiasa berkasih sayang antara satu sama lain.Islam tu syumul..lengkap..Jadi tak hairan la kalau islam itu mengajak kita berkasih sayang.Hal ni sesuai dengan hadis Rasullah S.A.W "Cintailah saudara se-Islam seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari).....Jadi ikutan siapa la yang menyambut hari kekasih ini????


SEJARAH HARI KEKASIH


Menurut catatan sejarah, pelbagai kisah yang diceritakan mengenai asal usul sambutan hari kekasih ini. Ada yang mengatakan, sebelum abad ke-17 masihi, masyarakat Rom meraikan Hari Valentine pada 14 Februari setiap tahun sebagai hari mencintai tuhan atau patung pujaan mereka. Manakala dalam penceritaan lain, hari kekasih ini diraikan oleh penganut Kristian yang memuja seorang paderi bernama St. Valentine dengan menganggap beliau seorang yang mulia kerana sanggup berkorban dan mati demi kasih sayangnya terhadap agama Kristian dan penganut-penganutnya. Walau apa pun, jelas sekali ia langsung tiada kaitan dengan hari kebesaran buat umat Islam untuk turut sama meraikannya.


Matlamat tidak mengahalalkan cara.Allah S.W.T menyeru umatnya tidak agar meninggalkan amalan yang buruk.Tetapi manusia masih juga membuatnya.Apa yang yang dilarang manusia nak buat!Sama diorang ni cetak dengan ilmu agama atau terlalu mengikut hawa nafsu.Jawapannya ada di dalam diri sendiri.Sebagai umat Islam wajib kita berpegang dengan al-Quran dan Hadis.Sebab dua perkara inilah yang membawa kesejahteraan didunia dan akhirat.Hari kekasih bukanlah hiburan,tetapi ia memsong akidah kita.Kita wajar tahu yang beramal mengikut sesuatu yang bertentangan dengan ajaran islam boleh memesongkan akidah kita dan keimanan kita terhdap allah S.W.T.




Artikel ini untuk aku dan sahabat-sahabat yang lain...