Powered By Blogger

Khamis, 2 September 2010

KENAPA AKU?...SEMUA TELAH DIJAWAB!




KENAPA AKU SERING DIUJI?

Firma Allah S.W.T,maksudnya:Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan 

saja mengata;”kami telah beriman,’sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya 

kami telah menguji orang-orang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah 

mengetahui yang manakah orang yang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui 

siapakah yang dusta.”


(surah al-Ankabut:2-3)

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

Firman Allah S.W.T,maksudnya:”Boleh jadi kamu membenci sesuatu pedahal ia amat 

baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk 

bagimu,sesungguhnya Allah amat mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”   

(surah al-Baqarah:216)

KENAPA AKU DIUJI UJIAN SEBERAT INI?

Firman Allah S.W.T,maksudnya”Allah tidak membenani seseorang itu melainkan sesuai 

dengan kesanggupannya.”

(surah al-Baqarah:286)

BAGAIMANAKAH KAN KUHADAPI UJIAN INI?

Firman Allah S.W.T,maksudnya:”Wahai orang yang beriman!Bersabarlah 

kamu(menghadapi segala kesabaran dalam mengerjakan kebaikan),dan kuatkan 

kesabaran kamu daripada kesabaran musuh(di medan perjuangan),dan bersedialah 

serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya,kamu berjaya(mencapai 

kejayaan).”

(surah Ali-Imran)

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

Firman allah S.W.T:maksudnya”Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mukmin 

diri dan harta mereka dengan memberikan(bayaran)syurga utuk mereka…” 

(surah at-Taubah)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan