Selasa, 24 Mei 2011

Hubungan mana yang lebih penting?

Assalamulaikum w.b.t...
Khaifa halukum!!wa antum bi khairi?Hari ni berkongsi cerita dengan semua pengunjung blog ni.......
Laila (bukan nama sebenar)sedang menangis-menangis tersedu-sedu di dalam bilik bersendirian sambil memegang sekeping foto..Rakan sebiliknya,Shida (bukan nama sebenar juga) datang menghampirinya lalu bertanya..'Laila,kau kenapa ni?dari td aku tengok kau asyik nangis je..apsal?..."Kamal....dia ckp dia sygkn aku..apsal dia buat ak macam ni...?aku penat jaga hubungan dengan dia..last2 dia da de pompuan lain!!aku tak nak hubungan aku terputus sampai sini je..aku syg sgt kt kamal tu..Shida.tolong la ak..aku tak boleh la lupakn dia..aku x nk hubunganku dengan Kamal macam ni je.....PLEASE!!" jawab Laila smbil tersedu-sedu...........................................................
okey!!tu la citernya....apa yg korang phm bila baca kisah ni..Pasal kaum hawa yg sedang menangis sebab tak nak hubungan dengan kekasihnya terputus!!!
Ehem!!apa pendapt anda sume.?sekiranya kalau kalau la korang di pihak Shida..apa yg korang nk buat?.........emm..x yah la nk fikir...Jadi hari nk kongsi tentang hubungan juga,bukan hubungan dengan kekasih/aweks/pacar/intan payung dan sewaktu dengannya sebab benda2 tu suma x penting!!!.....tetapi..hubungan dengan Allah s.w.t..........

Kita,sebagai hamba-Nya,apa yang perlu kita buat untuk mengekalkan hubungan pencipta kita dengan kita??
-sentiasa beribadat kepada-Nya.
 Ustaz saya pernah berkata kepada saya,jika ingin bercakap dengan Allah,hendaklah kamu bersolat dan jika ingin Allah bercakap dengan kamu,bacalah al-quran.Dengan solat juga,kita boleh sentiasa dekat dengan-Nya.Walaupun dari segi zahirnya memang kita tidak nampak,tetapi,hati ni perlu yakin bahawa kita sedang berhadapn dengan Allah s.w.t.Ingatlah,Allah itu maha mendengar dan maha mengetahui.Jika kita ingin menjaga hubungan dengan Allah memperbanyakkan ibadat kepada-Nya.
-sentiasa zikir kepada-Nya.
zikir bermaksud ingat.Jika zikrullah,ingat kepada Allah.pelbagai cara kita boleh ingat kepada-Nya,seperti memujin-muji keagungan-Nya dan melihat tanda-tanda kebesaran.Dengan itu,hati kita akan sentiasa menjadi tenang malah hubungan kita kepada-Nya akan terus berkekalan sampai bila-bila.(bagi aku cara ni simple sgt!!!!) =)

Biasalah,kalau minah-minah/pakwe-pakwe di luar sana yang bersedih akibat cinta.Takut awek/pakwe dia lari cari orang lain la..itu la...ini la..Tetapi kita jarang bersedih akibat kelalaian cinta kepada-Nya.....

Daripada kisah di atas,marilah kita renung-renungkan,hubungan dengan pasangan kita atau hubungan dengan Allah sw.t.Mana yang lebih penting?


INGATLAH! Janganlah kamu kecewa apabila hubungan kamu dengan kekasih tidak berkekalan,tetapi kecewalah apabila hubungan kita dengan maha pencipta menjadi renggang.kerana Dia lebih tahu isi hati hamba-Nya..Allah tidak pernah melupakan seorang pun hamba-Nya walaupn dosa hamba-NYa sebesar gunung.......................
wallhualam.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan