Powered By Blogger

Selasa, 1 Februari 2011

DISEBALIK VALENTINE DAY

Sekarang ni da masuk bulan febuari..ha!!kejap je kan???...hm..pe yg korang tau pasal bulan februari...
hmm...apa yg korang tau psl bulan februari ni..de sejarah ke disebalik bulan februari ni..x de kan!!
tp...kalo ditnya kat bdk2 yg hangat bercinta ni..mesti diorang x lupakan satu je tarikh kt dlm bulan februari ni...
tanggal 14 FEBRUARI.....


APA YANG ADA DEKAT TANGGAL 14 FEBRUARI NI???
14 februari ni lebih dikenali sebagai HARI KEKASIH,cakap orang putihnya.VALENTINE DAY.Saban tahun ramai pasangan yang hangat bercinta ni tak boleh lupakan oleh mereka.Kononnya,ia merupakan hari di mana pasangan kekasih meluahkan rasa cintanya kepada kekasihnya.tak kira dengan apa cara sekali pun,asalkan hasrat diorang tercapai.


jika dilihat mereka yang menyambut hari tersebut sedah menjadi trend dalam kehidupan mereka.Termasuklah umat Islam sendiri,kebanyakkan golongan remaja malah golongan yang sudah berkahwain pun ada juga.Hari kekasih memang sinonim dengan beri bunga,coklat dan sebabgainya kt awek masing-masing.Kononya ingin menunjukkan tulusnya cinta mereka..cewah!!!!.Lebih teruk lagi,ada juga anak gadis yang menyambutnya dengan memberi kesuciaan diorang kat balaknya tanda cinta mereka!masuk ke lembah penzinaan..nauzubillah!!!Ramai yang umat islam kini sudah terpengaruh dengan budaya barat,,dari segi cara hidup,menteliti,dan sebagainya.Jadi tak hairan la kalau umat islam menyambut juga hari kekasih ini.Jadi tidak hairan la gejala bunag bayi semakin menjadi-jadi ke atas umat akhir zamn ini.


Hari kekasih tak ada kt dalam sejarah islam pun..Malah islam juga menyeru umatnya sentiasa berkasih sayang antara satu sama lain.Islam tu syumul..lengkap..Jadi tak hairan la kalau islam itu mengajak kita berkasih sayang.Hal ni sesuai dengan hadis Rasullah S.A.W "Cintailah saudara se-Islam seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari).....Jadi ikutan siapa la yang menyambut hari kekasih ini????


SEJARAH HARI KEKASIH


Menurut catatan sejarah, pelbagai kisah yang diceritakan mengenai asal usul sambutan hari kekasih ini. Ada yang mengatakan, sebelum abad ke-17 masihi, masyarakat Rom meraikan Hari Valentine pada 14 Februari setiap tahun sebagai hari mencintai tuhan atau patung pujaan mereka. Manakala dalam penceritaan lain, hari kekasih ini diraikan oleh penganut Kristian yang memuja seorang paderi bernama St. Valentine dengan menganggap beliau seorang yang mulia kerana sanggup berkorban dan mati demi kasih sayangnya terhadap agama Kristian dan penganut-penganutnya. Walau apa pun, jelas sekali ia langsung tiada kaitan dengan hari kebesaran buat umat Islam untuk turut sama meraikannya.


Matlamat tidak mengahalalkan cara.Allah S.W.T menyeru umatnya tidak agar meninggalkan amalan yang buruk.Tetapi manusia masih juga membuatnya.Apa yang yang dilarang manusia nak buat!Sama diorang ni cetak dengan ilmu agama atau terlalu mengikut hawa nafsu.Jawapannya ada di dalam diri sendiri.Sebagai umat Islam wajib kita berpegang dengan al-Quran dan Hadis.Sebab dua perkara inilah yang membawa kesejahteraan didunia dan akhirat.Hari kekasih bukanlah hiburan,tetapi ia memsong akidah kita.Kita wajar tahu yang beramal mengikut sesuatu yang bertentangan dengan ajaran islam boleh memesongkan akidah kita dan keimanan kita terhdap allah S.W.T.




Artikel ini untuk aku dan sahabat-sahabat yang lain...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan